Hver dag skylder vi 5,6 mio. mere i misligholdt gæld

Endnu en gang må Experians RKI-register hæve overliggeren for danskernes misligholdte gæld. På et år er gælden steget to mia, og i udsatte landsdele er knapt hver 10. borger registreret som dårlig betaler.

Hver dag skylder vi 5,6 mio. mere i misligholdt gæld

HASTIGHED: Experians RKI-register sætter endnu en kedelig rekord med seneste opgørelse over udviklingen i danskernes misligholdte gæld. I alt 13,5 milliarder kroner har danskerne udestående med kreditorer, og på den baggrund er i alt 217.607 danskere nu registreret som dårlige betalere. Den misligholdte gæld blev øget med to mia på 12 måneder, svarende til 5,6 millioner pr. dag.

Gælden vokser hurtigt

”Gælden vokser med en fart, som samfundet ikke kan sidde overhørig. I Experian vil vi derfor  gerne være med til at flytte fokus fra symptombehandling til en højere grad af forebyggelse og se på, om nye eller andre data kan underbygge sådanne initiativer. Gældsrådgivning er en nødvendig investering, men vi bliver også nødt til at sætte ind, før gælden opstår. Selvfølgelig skal det være muligt at købe på afbetaling og optage lån, når der er plads i budgettet, og der skal være støtte, når nye livsvilkår pludselig trækker tæppet væk under én. Men misligholdt gæld har ingen gavn af, siger kommunikationsdirektør i Experian, Kim Bach.

Experians analyse viser stor geografisk spredning for, hvor stor en andel af befolkningen, der er registreret i RKI. Lolland, Ishøj, Guldborgssund, Slagelse og Kalundborg er kommuner med størst andel af borgere, registreret i RKI.  På Lolland er knapt hver 10. registreret som dårlig betaler. I Allerød kommune er det anderledes positivt, knapt to ud af 100 står i RKI.

Værst forgældet som 70-årig

Af tallene ses, at voksenlivets farer tager tidligt fat, når det handler om gæld. I midten af 20-erne er ca. 8 procent af aldersgruppen registreret i RKI. Værst ramt er de 29-årige med hele 8,15  procent af årgangen registreret. Nominalt flest registrerede er der i årgangen 41-50 år med 58.500 registrerede. Værst står det til med de 61-70-årige, der i snit skylder knapt 80.000 kroner pr. næse. Allerværst ramt er de 32.000 danskere, der skylder i snit 300.000 kroner, svarende til et samlet beløb på over 9 mia.

”Faktum er, at det misligholdte beløb vokser hurtigere end antallet af personer, der kommer til registret. Det betyder, at gældsætningen for den enkelte bliver stadig mere alvorlig. Og det giver anledning til at huske på, at ændrede livsvilkår slår meget hårdt i dagens Danmark. En skilsmisse eller et mistet arbejde kan hurtigt udløse en misligholdt gæld. Problemet skal ses i relation til, at der ikke længere er friværdi i huset eller en opsparing at tære på”, siger Kim Bach.

Lyspunkt: Færre helt unge i RKI

Lyspunktet i analysen står de helt unge for. Selvom der er tale om en marginal forbedring, er det trods alt lykkedes de helt unge mellem 18-20 år at bryde arven og nå igennem 2011 med en lille fald i antal registrerede. 70 færre unge blev således registreret i RKI i årets løb, hvor status i januar 2011 var 5.181 mod 5.111 registrerede i januar 2012.

For yderligere informationer og kommentarer kontakt:

Kommunikationsdirektør Kim Bach, tlf. 5361 1308

Om Experian

Experian er verdens førende leverandør af data, analyser og statistiske modeller inden for økonomiske data, fysiske adresser m.v. I mere end 80 lande forsyner Experian kunder med viden i form af en kombination af data, analyser og software. Experian’s virksomhedskunder benytter typisk denne viden til at tage beslutninger inden for f.eks. kreditvurdering, risikostyring og markedsføring Forbrugere og privatpersoner kan få afklaret kreditværdighed og beskytte sig mod identitetstyveri.

Experian har en global årlig omsætning på 27 milliarder kroner (2010) og ca. 15.000 ansatte med kontorer i 41 lande over hele verden. I Danmark har Experian en hovedafdeling på Østerbro i København og et kontor i Silkeborg og beskæftiger ca. 150 mennesker inden for data, statistik, analyse, salg og markedsføring.