221.500 danskere har misligholdt privatgæld for 64.000 kr

Med 14,4 mia kroner i misligholdt privatgæld fastholder danskerne i første halvår 2012 en kedelig rekord. 221.570 danskere fra 18 til 99 år skylder i gennemsnit 64.000 kroner. Det viser den seneste analyse fra Experian RKI. Gældens størrelse er steget – for de yngste 2.000 kroner siden januar

Halvårlig RKI analyse

NY REKORD: Experian måtte i første halvår 2012 byde velkommen til ’nye’ 4.000 danskere i sit gældsregister RKI. Dermed hæver analysevirksomheden det samlede antal RKI-registrerede til ny rekord og en samlet misligholdt gæld på 14,4 mia. kroner.

221.570 optrådte pr. juli måned 2012 i RKI – i forhold til juli sidste år en stigning på ca. 12.500 personer. Samlet drejer det sig nu om hver 20. dansker, der gennemsnitligt er involveret i tre misligholdte gældssager.

Lavere hastighed, men større beløb

”Hastigheden er løjet lidt af i forhold til 2. halvår 2011, men vi ser stadig, at nye kommer til og at gældsposterne vokser. Det indikerer, at udbetalingen af SP-midler og efterlønspenge ikke har været nok til at vende udviklingen, siger kommunikationsdirektør Kim Bach, Experian.

"Vi kan se, at det stadig er vanskeligt at nedbringe gælden, for eksempel skylder de 50-70 årige i RKI nu gennemsnitligt over 80.000 kr. hver, og de unge 18-20 årige har øget det skyldige beløb med 2.000 kroner siden januar, fra 9.913 til 12.020 kroner. Gæld er fortsat et alvorligt samfundsproblem”.

Impulskøb og 'uvenner' med kreditor

Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen, Nordea, konfronteres som rådgiver og kommentator dagligt med forgældede danskeres synspunkter og adfærd.
”Jeg tror desværre, vi må konstatere, at vi lige nu mangler rollemodeller, der gør det cool at have styr på økonomien. Det er ikke just de ansvarlige typer, vi ser som helte på tv. Vi må som samfund få vendt udviklingen, så det bliver sejt at være én, der tager vare på sig selv, også økonomisk. Vi må iværksætte initiativer, der kan hjælpe svage sjæle, der enten køber for impulsivt og for meget - eller bliver uvenner med deres kreditor og nægter at betale”, siger Ann Lehmann Erichsen om to af de persongrupper, hun mener tynger gældsregistrets data.

Midtjyder er landets bedste betalere

På regionalt plan fastholder Midtjylland sin position som egnen med landets bedste betalere, skarpt forfulgt af Region Hovedstaden, hvor borgerne i Allerød tager 1. pladsen med under to procent RKI-registrerede. Region Nordjylland udmærker sig ved at ligge lige under gennemsnittet, men samtidig oplever den laveste vækst i antallet af dårlige betalere. Region Sjælland tegner sig til gengæld for et gennemsnit på 6,13 % RKI-registrerede og huser flere af højdespringerne med Lolland som den hårdest ramte kommune, hvor lige knapt hver 10. er registreret i RKI. I området udmærker Guldborgsund sig ved at have forbedret sin position med et enkelt procentpoint i den rigtige retning. 7,41 % mod 7,42% i januar 2012.

Om Experian

Experian er verdens førende leverandør af informations-tjenester, statistik og analytiske modeller inden for økonomiske data, fysiske adresser m.v. I mere end 80 lande hjælper Experian kunder med at styre deres kreditrisiko, forebygge svindel, lokalisere attraktive markeder og konsolidere beslutningsprocesser. Forbrugere og privatpersoner kan gennem Experian få afklaret kreditværdighed og beskytte sig mod identitetstyveri.
Experian har en global årlig omsætning på 27 milliarder kroner (2012) og ca. 17.000 ansatte med kontorer i 44 lande over hele verden. I Danmark har Experian en hovedafdeling på Østerbro i København og et kontor i Silkeborg og beskæftiger ca. 150 mennesker inden for data, statistik, analyse, salg og markedsføring.

Om Experians RKI-register

Experians RKI-register sikrer danske virksomheder mod økonomiske tab og dårlige betalere. Registret består bl.a. af en database, hvori virksomheder kan registrere og søge efter dårlige betalere. Registret kan enten bruges forebyggende mod indgåelse af købsaftaler med nye dårlige betalere eller opfølgende, hvor virksomheder adviseres, hvis en eksisterende kunde registreres som dårlig betaler.
• Ca. 5.500 ændringer og opdateringer i registeret hver eneste dag
• Ca. 7.900 kreditadvarsler til Experians kunder hver eneste dag
• Over 640 henvendelser hver dag fra forbrugere der ønsker råd og vejledning - heraf ca. 460 til Experians forbrugerportal www.dininfo.dk