Konkurser tager pusten fra iværksætterne

Konkurser tager pusten fra iværksætterne

mandag den 02. mar. 2009

Antallet af konkurser stiger fortsat, og det tager pusten fra iværksætterne, der overvejer at starte ny virksomhed. Danskernes iværksætterlyst er den laveste i flere år med kun 1.665 nyetablerede virksom-heder i den forgangne måned. Til gengæld er 460 virksomheder gået konkurs, hvilket er en fordobling i forhold til februar sidste år. De dystre konkurstal sætter sine spor på danskernes iværksætterlyst. De 1.665 nystartede virksomheder i februar er det laveste antal på en måned siden maj 2005, og udgør et fald på 30,8 pct. i forhold til februar sidste år. Stigningen i antallet af konkurser fortsætter samtidig blandt danske virksomheder. I februar måned gik 460 virksomheder konkurs mod 423 i januar.

”Alt tyder på, at de dystre økonomiske nøgletal – herunder det høje antal konkurser – sætter sine spor. Krisen har jo efterhånden været langvarig og ganske omtalt. Derfor er det kun naturligt, at den har en stærk indflydelse på lysten til at starte ny virksomhed op i en tid, hvor et stort antal virksomheder samtidig må dreje nøglen om ,” siger kommunikationschef Camilla Rose fra Experian.

Det høje antal konkurser i dansk erhvervsliv rammer bredt – og på tværs af brancher. Et kig ud over brancherne afslører, at ”landbrug og fiskeri” samt ”fast ejendom” er blandt de hårdest ramte i den forgangne måned. 43 virksomheder i ejendomsbranchen er gået konkurs i februar 2009 mod blot ni i februar 2008.

Rundt om i landet er billedet det samme. Alle dele af landet kan melde om en stigning i konkurstallene, og set over en 12-måneders periode er det kun Grønland, der kan melde om et marginalt fald i antallet af konkurser. I februar 2009 er Færøerne, Fyn og Østjylland blandt de hårdest ramte områder med stigninger i antallet af konkurser på henholdsvis 300, 260 og 252 pct.

Experians kvartalsvise nyhedsbrev, eNews, giver dig nyeste analyser, statistikker og artikler.

Om Experian
Experian hjælper virksomheder og organi­sationer med at øge deres indtjening. Det gør Experian ved at stille viden og værk­tøjer til rådighed, der øger salget, målretter markedsføringen og reducerer risikoen for tab. Experian i Danmark består bl.a. af Ex­perian RKI, som er Danmarks største reg­ister over dårlige betalere, Experian KOB, som er Danmarks største erhvervsdatabase samt Experian Decision Analytics (tidligere Experian Scorex), som leverer en unik kombi­nation af dataintelligente teknologier og kon­sulentbaserede, skræddersyede løsninger til virksomheder inden for Risk Management.

Experian er markedsledende i Danmark og er et datterselskab af det børsnoterede Ex­perian, som er repræsenteret over det meste af verden.